VLOTTE STAD

De stad is van iedereen. Een vlot bereikbare stad en vlot bewegen doorheen de stad is van groot belang, ook van sociaal belang, voor jong en oud, voor stappers, trappers, openbaar vervoer en de auto. Er is nood aan een doordacht mobiliteitsplan dat de kapstok is van elke mobiliteitsbeslissing. Logische verkeerscirculatie maakt wijken leefbaar maar mijden doorgaand verkeer. Kortrijk heeft goed uitgebouwde parkeergelegenheden waardoor het centrum goed bereikbaar is voor de bezoeker. Het parkeerbeleid voor de bezoekers is een belangrijk aandachtspunt om ook als woonstad aantrekkelijk te zijn en te blijven.

Veilige fietsverbindingen waarin we fors investeren zijn de basis van onze 15 minutenstad. Dit nodigt uit om niet onnodig de auto te gebruiken. We vergeten evenwel niet dat niet iedereen de fiets kan gebruiken.

Een beter openbaar vervoer tot in de wijken en deelgemeenten is een absolute noodzaak maar vooral een Vlaamse verantwoordelijkheid om de blinde vlekken bij te sturen van de vervoersmaatschappij De Lijn. Met een goed functionerend station als multimodaal knooppunt sporen we de toekomst tegemoet.

Mobiliteit

 

  1. We willen in de eerste plaats een vlotte stad. Een stad waar we gemakkelijk van de ene plaats naar de andere kunnen raken. Te voet, met de fiets, met het openbaar vervoer én met de auto. Dat kan nog in Kortrijk: we zijn al de 15-minutenstad die Parijs wil zijn. Maar er is nood aan meer structuur. De voorbije jaren werd er fragmentair gewerkt door in enkele wijken te experimenteren met een logischere circulatie. Maar die aanpak was geen succes. De circulatie in de ene wijk of deelgemeente is nu eenmaal verbonden met de circulatie in een andere. We maken daarom werk van een nieuw doordacht, algemeen mobiliteitsplan dat de kapstok vormt voor elke wijziging. We bouwen verder aan leefbare wijken met logische verkeerscirculatie en oordeelkundige ruimtelijke ingrepen. We zorgen voor minder verharding, onderhoudsvriendelijk straatgroen en meer bomen. De plannen komen tot stand in overleg met de ruime buurt. Ingrepen worden grondig geëvalueerd en kunnen ook worden teruggedraaid. Zo werden aanpassingen gedaan aan de circulatieplannen aan het Halenplein en aan Walle. Wanneer de circulatie in Bissegem hersteld is, evalueren we ook daar het draagvlak voor de knip en draaien we die terug indien deze niet het gewenste effect heeft. Zo bouwen aan een gedragen mobiliteitsbeleid en een vlotte stad.

 

Voetgangers

 

  1. Veel voetpaden in Kortrijk liggen er echt niet goed bij. We verdubbelen daarom het budget van de stad voor het onderhoud en herstel van onze wegen van 3 miljoen naar 6 miljoen euro per jaar. Omdat de (her)aanleg en het onderhoud van voetpaden een kerntaak is, schaffen we ook de verhaalbelasting voor voetpaden af.
    1. In Aalbeke proberen we de voetpaden aan te pakken van de 2 oudste en daardoor meest dringend te herstellen wijken van Aalbeke: de wijk tussen de Talpenhoekstraat en de Antoon van Vlienderbekestraat en de wijk tussen Kapelhoekstraat en de Lauwestraat.
    2. In Bellegem krijgt de wijk Volksberg De wegenis en de voetpaden zijn er dringend aan vernieuwing toe. De straten kunnen ook wat vergroening gebruiken en wat ingrepen om te snel rijden tegen te gaan en de algemene leefbaarheid te verhogen
    3. In Bissegem rest ons nog heel wat werk in het centrum, maar we kijken ook al vooruit. De Meensesteenweg/N8 en onderliggende riolering zal in de komende jaren vernieuwd moeten worden, dat wordt de volgende grote steenweg na de Bellegemsestraat. In afwachting van de nodige samenwerkingsakkoorden met Vlaanderen leggen we de focus nu op de heraanleg van de voetpaden en straten in de Tientjeswijk die dringend aan vernieuwing toe zijn.
    4. In Marke zijn de voetpaden in de wijken Preshoekstraat, Rodenburg en Zwinstraat tot op de draad versleten. We kijken welke voetpaden we herleggen en welke we eventueel uitbreken en ontharden.
    5. In Heule krijgt de heraanleg van de Oude Ieperseweg De straat is dringend toe aan vernieuwing en heeft een aantal gevaarlijke kruispunten waar fietsers met snel verkeer in contact komen.
    6. In Kooigem werd de bovenbouw van de Hoogplaatsstraat net vernieuwd en pakken we de Lentewijk en de Oude Pastorijstraat We ontharden de straten deels, leggen de voetpaden opnieuw aan en zorgen voor vergroening.
    7. In Rollegem kunnen we niet anders dan eerst de waterproblematiek in de Tombroekstraat aan te pakken alvorens we de voetpaden goed kunnen leggen. Het water van de Weimeersbeek en Grote Spierebeek komt te snel de kern van Rollegem binnen. Dat komt omdat het dorp in het dal van de beken ligt. Hierdoor komen de rioleringen onder druk te staan. Dit zorgt voor waterloverlast. We moeten het water dus meer ophouden buiten de kern. We zoeken daarom naar (infiltratie)mogelijkheden om het water in de toekomst op te houden. We willen ook de wateroverlast oplossen op het kruispunt Rollegemkerkstraat/Oude Aalbeeksestraat. We maken daarom werk van een uitgebreide rioleringsstudie om de knelpunten op te sporen. Enerzijds moet de leiding onder de terreinen van de Kindervriend vernieuwd worden. Anderzijds maken we ook werk van de heraanleg van de Oude Aalbeeksestraat en het kruispunt van de Rollegemkerkstraat. Hier gaan we ontharden om het hemelwater beter te laten infiltreren en zo minder snel te laten afwateren richting riolering.

  2. Het winkelwandelgebied is een voetgangerszone. Toch rijden er nog te vaak brommers en koeriers door de straten. Ook voor fietsers geldt er een fietsverbod op zaterdag. We zorgen voor meer handhaving in het voetgangersgebied tussen 14:00 uur en 18:00 uur. We onderzoeken of we de Lange Steenstraat en Korte Steenstraat permanent fietsvrij kunnen maken zoals de Muntstraat in Leuven.

  3. We zetten de planning van werken in het publiek domein op kaart. Zo kan iedereen voor zijn of haar wijk consulteren wanneer er wegenwerken gepland staan. We proberen op dezelfde kaart ook innames openbaar domein en de planning van de groendiensten aan te brengen.

  4. Nutsmaatschappijen mogen onafhankelijk van de stad werken uitvoeren en breken daarvoor vaak het voetpad open. Dit is hemeltergend wanneer de straat net wegenwerken achter de rug heeft en het voetpad nog maar net hersteld is. We stemmen de noodzakelijke werken van nutsmaatschappijen nog beter af met de herstellingswerken van de stad en stellen een charter met de nutsmaatschappijen op waarbij we duidelijk afspreken dat zij of hun onderaannemers ertoe gehouden zijn het voetpad te herstellen zoals de stad het heeft aangelegd.

  5. Losliggende tegels en vervaagde signalisatie kunnen voetpaden en fietspaden snel gevaarlijk maken. Naast het structureel onderhoud en de systematische heraanleg van straten en voetpaden, voorzien we ook in een ODIN-team (Openbaar Domein Interventie) dat gevaarlijke problemen en oneffenheden zo snel als mogelijk wegwerkt.

  6. Bij werken op ons openbaar domein of in onze publieke gebouwen houden we steeds rekening met de toegankelijkheid voor senioren en mindervaliden. Daarnaast stellen we onze expertise ook ter beschikking van de private sector door bij bouwvergunningen tips rond toegankelijkheid van gebouwen aan te reiken. Voor winkels uit Kortrijk willen we een groepsaankoop organiseren voor installaties die toegankelijkheid verbeteren, zoals hellende vlakken.

  7. We zorgen ervoor dat de trage wegen en stille paden langs onze velden, bossen en landbouwbedrijven goed onderhouden en toegankelijk blijven voor fietsers, wandelaars, en waar het kan ook voor rolstoelen, kinderwagens en rollators. Dit komt zowel landbouwers ten goede, als de vele wandelaars die komen genieten van het open landschap. We hebben het geluk dat we daarvoor ook kunnen rekenen op topvrijwilligers in de deelgemeenten die zich hiervoor inzetten.

  8. We willen het lichtplan van de stad een update geven. ’s Nachts zijn er teveel plaatsen in onze stad donker. We willen onze belangrijke gebouwen, kerken en monumenten beter verlichten om zo ook ’s nachts de schoonheid van de stad te tonen en de zichtbaarheid op straat te verbeteren. Denk aan de Broeltorens, de Sint-Maartenskerk, de verlaagde Leieboorden,… Dat komt ook het veiligheidsgevoel ten goede van mensen die laat op weg zijn naar huis.

  9. We maken verder werk van een snelle verLEDding van de openbare verlichting. Zo krijgen we meer programmatiemogelijkheden en kan de verlichting bv. dimmen tot 50% vanaf middernacht en tot 25% vanaf 03:00 uur ‘s nachts wanneer er minder tot geen mensen op baan zijn. Dit is ook beter voor nachtdieren.

 

Fietsers & Bromfietsers

 

  1. In 2019 introduceerden we de fietsstraten in Kortrijk en maakten we van het centrum meteen de eerste en grootste fietszone van het land, met 75 fietsstraten. Het opzet toen was om doorgaand verkeer in onze stad te ontmoedigen. Waar andere steden niet-altijd-succesvolle initiatieven namen zoals de LEZ in Antwerpen en Brussel en het circulatieplan in Gent, kozen we er in Kortrijk voor om niet te verbieden, maar om wel duidelijk te maken dat doorgaand vrachtvervoer de R8 moet nemen en niet via het centrum moet rijden. Van daaruit volgden nog fietsstraten, meestal in de buurt van scholen en drukke fietsassen. Vandaag zijn dat soort locaties grotendeels aangepakt. Recent wijden we nog een nieuwe fietsstraat in in de Bellegemkerkdreef, maar ook weer aan een drukbezochte school. Het is echter niet de bedoeling om eeuwig fietsstraten te blijven doorvoeren. We kunnen, mits evaluatie, fietsstraten waar het niet meer nodig is, zelfs terugdraaien. Maar in de buurt van scholen en in ons centrum, blijft het een goede manier om verkeersveiligheid voor fietsers én bereikbaarheid voor auto’s hand in hand te laten gaan. 

  2. Koeriers zoals UberEats en Deliveroo zorgen ervoor dat je overal eten kunt bestellen van je favoriete plek. Maar terwijl ze wachten op bestellingen staan ze vaak op het voetpad bij elkaar en geven ze een rommelige indruk. Zeker op de Grote Markt. We gaan in gesprek met die bedrijven en zoeken een plek in het centrum waar ze uit het zicht kunnen parkeren, hun gsm kunnen laden en even pauze kunnen nemen.

 

Bus & trein

 

  1. Recent rolde De Lijn een nieuw plan uit rond basisbereikbaarheid. Dit was een Vlaams plan met als opzet bussen verschuiven van minder drukke lijnen en haltes naar drukkere lijnen. Dat is een goed opzet, maar het maakte wel dat er ook in Kortrijk hier en daar buslijnen minder frequent of helemaal niet meer reden. Dat komt natuurlijk hard aan bij gebruikers van die verminderde buslijnen. Met de vervoersregio proberen we als stad oplossingen te zoeken. Zo werden al maatregelen genomen met de nieuwe Lijn 6 die het station via Heule verbindt met het Ring Shopping en daardoor ook weer de Kortrijksestraat en de Bozestraat bedient. We blijven kijken samen met de vervoersregio en De Lijn hoe we nog ontbrekende verbindingen kunnen verbeteren zoals de verbinding tussen Driehofsteden en het centrum en een rechtstreekse verbinding tussen de Zuidelijke deelgemeenten en het AZ Groeninge die nu eerst passeert langs het station.

  2. We onderzoeken of we de binnenstad vlotter bereikbaar kunnen maken door vaste trajecten te creëren met kleine, elektrische busjes. In Brugge werd zo voorzien in centrumshuttles met 13 haltes. We onderzoeken of een vaste ronde in de binnenstad tussen belangrijke hotspots en parkings nuttig kan zijn. En of vaste, snelle shuttles van en naar gratis randparkings de mobiliteit en bereikbaarheid van de binnenstad ten goede zouden komen.

  3. Bissegem is de enige deelgemeente die nog een eigen station heeft. We koesteren deze vlotte treinverbinding. Op termijn kijken we voor een logischere en aangenamere Bissegemse stationsomgeving, maar in afwachting daarvan kunnen we met eenvoudige ingrepen zoals verlichting en groen deze omgeving ook al aangenamer maken.

 

Auto & Parkeren

 

  1. Bewonersparkeren is belangrijk voor inwoners van de stad. Op vandaag mag je als inwoner enkel staan op de bewonersparkeerplaatsen dicht bij je huis. Vooral vervelend voor inwoners die geen plaats meer vinden in hun zone. We vergroten de zones voor bewonersparkeren en zorgen ook voor meer bewonersparkeerplaatsen, afgestemd op de parkeerdruk van elke wijk, ook ondergronds.

  2. Onze ondergrondse parkeergarages staan 's nachts vaak leeg. We breiden de parkeervergunningen van inwoners uit naar de ondergrondse parkings en staan toe dat inwoners ’s avonds en ’s nachts gratis kunnen staan in de ondergrondse parkings. Op die manier nemen de ondergrondse garages ook een rol op als buurtparkings en leren inwoners intussen het gemak van ondergronds parkeren beter kennen.

  3. We gaan in gesprek met bedrijven en eigenaars van grote private parkings en kijken of we hun parkeerterreinen mogen beheren bij grote evenementen of in het weekend.

  4. Parkeergelden kunnen soms snel oplopen voor thuisverplegers en dokters. Voor aannemers bestaan al goedkopere jaarabonnementen, maar er is nood aan minder uitgebreide formules. We werken kortabonnementen uit voor aannemers en zorgprofessionals waarmee ze, mits het betalen van een vast bedrag, overal snel en zorgeloos kunnen parkeren.

  5. Voldoende laadinfrastructuur voor elektrische wagens voorzien in onze stad wordt een belangrijke uitdaging de komende jaren. Op vandaag werken we met laadpleinen - gebundelde laadinfrastructuur zowel op publieke als semi-publieke parkings. Zo gaan we versnippering van het straatparkeren tegen, vermijden we hinder van het laden voor de buren en kunnen we maximale rendabiliteit van de laadinfrastructuur realiseren door deze bv. meteen te koppelen op een energiepunt van het openbaar domein dat gevoed wordt met zonne-energie. We passen voor laadkabels en laadbruggen vanuit elke woning naar de straat: het voetpad moet vrij blijven.