STAD OM THUIS TE KOMEN

Kortrijk wil een stad zijn waar iedereen zich thuis voelt, ongeacht achtergrond, leefsituatie of toekomstplannen. Door duurzame en inclusieve initiatieven op te zetten, streeft de stad naar een leefomgeving die inspeelt op de noden van alle bewoners. Dit betekent investeren in groendaken, het verduurzamen van woningen, en het uitbreiden van sociale en betaalbare woonvormen. Daarnaast zet Kortrijk sterk in op een single-vriendelijke omgeving en stimuleert het initiatieven die culturele diversiteit omarmen. Zo werkt de stad samen aan een inclusieve toekomst waar iedereen een plek heeft en mee kan bouwen aan een warme, diverse gemeenschap.

 

Kortrijk groeit en bloeit. Met 80.000 inwoners is er nog volop ruimte voor verdere ontwikkeling, met een duidelijke visie op een duurzame en inclusieve stad. Groei is hier geen doel op zich, maar het resultaat van verantwoorde beslissingen en een aantrekkelijke leefomgeving. Er is nog voldoende ruimte om te groeien tot 90.000 inwoners, met behoud van kwaliteit en leefbaarheid.

 

Betaalbaar wonen is een essentieel onderdeel van deze visie. We zet sterk in op een ambitieus woonplan, met de realisatie van 1.000 extra sociale woningen tegen 2040 en een versterking van de private huurmarkt. Dit doen we in samenwerking met de vastgoedsector, want een goede woning is de basis van een kwaliteitsvol leven.

 

Naast wonen staat Kortrijk als centrumstad ook bekend om zijn maatschappelijke en economische voortrekkersrol in West-Vlaanderen. Met toonaangevende instellingen zoals het hoger onderwijs en het ziekenhuis, en een sterke economische positie, blijft de stad een dynamische plek waar iedereen mee kan bouwen aan een duurzame en inclusieve toekomst.

 

Wonen

 

  1. In tegenstelling tot andere centrumsteden zit Kortrijk goed op koers om voldoende studentenkoten ter beschikking te hebben. Tegen eind 2025 zullen dat er zo'n 4000 zijn, of een kotratio van 25% op de studentenbevolking. We missen echter de volgende stap. Studenten die doorstromen van hun kot naar een eerste job, hebben vaak nood aan een iets grotere studio, zonder dat ze meteen al een appartement of een huis moeten kopen. We gaan aan de slag met projectontwikkelaars en kijken of het mogelijk is om dergelijke studio's voor young professionals mee in het aanbod te krijgen.

  2. We hebben een goed werkende leegstandsheffing. Het huidig reglement is echter te streng voor renoveerders die langer bezig zijn met hun renovatie. We passen het reglement zo aan dat renovaties die langer duren dan 3 jaar ook in aanmerking kunnen komen voor een vrijstelling, bv. door het verruimen van de periode waarbinnen vrijstelling voor renovatie verkregen kan worden tot 5 jaar of door het werken met een (vorm van) renovatiecontract in overleg met onze renovatiebegeleiders.

 

Sociaal wonen & huren

 

  1. In veel steden is er een groot tekort aan sociale woningen. In Kortrijk voeren we echter een gericht aanbodbeleid op basis van cijfers. Zo weten we dat er tegen 2040 minstens 4000 extra woongelegenheden nodig zijn om mee te groeien met de groei van het aantal huishoudens. Ook het aanbod sociale huurwoningen zal moeten groeien van 9% naar 11% ten opzichte van het totaal aantal huishoudens. Om dit doel te bereiken, willen we 1000 extra sociale woningen beschikbaar hebben tegen 2040. Daarom zetten we nu al in op verschillende renovatie- en nieuwbouwprojecten om aan die vraag tegemoet te komen. En doen we hierbij ook een beroep op de private markt waarbij we vragen aan projectontwikkelaars om minstens 10% van de nieuwe woonunits geschikt te maken voor sociale verhuur en aan de woonmaatschappij aan te bieden.

  2. We versterken tegelijk ook de private huurmarkt. De private markt en het stedelijk marktverhuurkantoor Kokon zijn partners in het verbreden van het aanbod op de huurmarkt. Via Kokon worden huurmogelijkheden geboden voor mensen die net buiten de criteria en inkomenscategorieën van de sociale huisvesting vallen. We focussen hier in het bijzonder op twee doelgroepen: de jonge stedelingen en onze senioren. Zo creëert Kokon 50 geconventioneerde woningen. Op die manier zijn we er voor mensen die net teveel verdienen voor een sociale woning, maar onvoldoende overhouden voor de private huurmarkt. Deze woningen realiseren we in de buurt van bestaande sociale wijken om zo het maatschappelijk weefsel te versterken. We moedigen ook private ontwikkelaars en investeerders aan om in te stappen in het systeem van geconventioneerde huur. Zij krijgen in ruil gegarandeerde huurinkomsten en maximale ontzorging. Zo komen we tot meer sociale én betaalbare huurwoningen.

  3. We experimenteren met alternatieve woon- en eigendomsvormen met als doel betaalbare alternatieven te creëren. We starten actief proefprojecten op. Dit kan gaan van modulair wonen tot het oprichten van een wooncoöperatie, Community Land Trust (CLT) of een formule van huur-koop waarbij een deel van de betaalde huur ingezet kan worden om na verloop van tijd een woonlening aan te gaan en de woning effectief aan te kopen. Op die manier responsabiliseren we mensen: de huurwoning van de stad wordt plots hun toekomstige eerste eigendom. Zo helpen we mensen echt vooruit in het leven.

  4. We richten een ontzorgende renovatie-actor op binnen huisvestingsmaatschappij SW+ naar het model van de Pandschappen. Een Pandschap neemt de renovatie van de woning op zich aan een betaalbare prijs, waarna de woning voor minstens 9 jaar sociaal verhuurd wordt. De actor zorgt zo voor ontzorging van A-Z en stelt mensen met een woning, maar zonder de middelen om deze te renoveren en te laten renderen, in staat om hun woning te activeren. Deze leegstandstaks wordt geschrapt voor eigenaars die de keuze maken voor pandschap. Zo is er nooit een reden om een leegstaande, achteruitgaande woning niet meer te (laten) renoveren.

 

Bouwen

 

  1. We hebben een groendakenplan nodig in Kortrijk. Onze renovatiebegeleiders gaan mee op zoek naar geschikte daken-ecosystemen en functionele invullingen zoals serrebouw op interessante Kortrijkse daken of een rooftopbar. Een groendak heeft als voordeel dat het langer water vasthoudt en daardoor minder snel opwarmt. Voor vogels zijn groendaken ook een zegen.

  2. We werken een werfcharter propere werven.

  3. We maken inname openbaar domein bij verbouwingswerken goedkoper voor particuliere verbouwers.

  4. We verkennen de mogelijkheden om een snelle loketvergunning voor kleine bouwwerken in te voeren.

  5. We schaffen oude verkavelingen en verouderde bouwvoorschriften af en maken verder werk van doelregelgeving die de ambities scherpstelt in plaats van via strikte en restrictieve middelen-regelgeving.

  6. We beschermen de slecht gelegen bouwgronden tegen verdere bebouwing en versterken onze kostbare open ruimte. We voorzien hiervoor een lokaal bouwshiftfonds.

  7. We maken een masterplan Hoger Bouwen om richtlijnen te creëren voor waar en hoe hoogbouw in de stad mogelijk is.

 

Onderwijs

 

  1. Samen met VOKA richten we een Talentcenter in bij Flanders Make. In dit centrum kunnen basis – en secundaire scholen kennis maken met hoe productiebedrijven werken en waar STEM-opleidingen naartoe werken. Kinderen tussen 12 en 14 jaar kunnen zich zelfs laten begeleiden om een studiekeuze te maken die het best aansluit bij hun talenten en interesses.

  2. We hebben in Kortrijk een uitzonderlijk aanbod aan volwassenenonderwijs en opleidingen. We moeten dat aanbod nog beter ontsluiten naar onze inwoners, want permanente vorming en omscholing zal alleen maar belangrijker worden. We gaan in gesprek met de verschillende aanbieders en proberen een gemeenschappelijk platform of publicatie te creëren met al het aanbod volwassenonderwijs. De stad zorgt ervoor dat de publicatie bij iedereen in de bus valt.

  3. Sommige jongeren zijn beter gebaat bij een combinatie van werken en leren. We nemen als stad daarom een coördinerende rol op om onze scholen, de VDAB en de ondernemers in onze stad samen te brengen. Duaal leren, bedrijfsstages, het uitwisselen van personeel tussen bedrijven en scholen of de organisatie van jobbeurzen, … We doen er alles aan om de kansen op werk van onze jongeren maximaal te vergroten.

  4. We verankeren de onderwijscampussen in onze stad ook ruimtelijk en geven hen een eigen identiteit. We ondersteunen de onderwijsinstellingen om binnen deze campussen hun terreinen verder te ontharden, te vergroenen en op een goede wijze ruimtelijk te connecteren met hun directe omgeving.

  5. We blijven de vraag naar en het aanbod van studentenkoten monitoren en heffen zo nodig het moratorium op studentenhuisvesting opnieuw tijdelijk op.

 

Erfgoed

 

  1. We nemen het Onroerend Erfgoedbeleid van Kortrijk in eigen handen. Vanaf 2026 kunnen we als gemeente opnieuw die keuze maken. We werven daarvoor een Onroerend Erfgoedcoördinator aan die duidelijke beheersplannen opmaakt in functie van het stadspatrimonium en werk maakt van een erfgoedbeleidsplan, adviezen bij omgevingsvergunningen, het aanvragen van premies en het begeleiden en superviseren van archeologische onderzoeken.

  2. We maken een stedelijke wetenschappelijke inventaris van interbellum- en na-oorlogse of wederopbouw-architectuur om zo te komen tot waardevolle panden die nog niet meegenomen werden in de bestaande inventaris van het bouwkundig erfgoed.

  3. We erkennen de frietkotcultuur als een deel van ons lokaal erfgoed en DNA. We geven die cultuur ook een plaats in onze publieke ruimte en ontwerpen de ‘frietbarak van de toekomst’.

 

Kerkenplan

 

  1. De voorbije jaren zagen we succesvolle invullingen van onder andere de Onze-Lieve-Vrouwekerk door een deel museaal in te richten met de scenografie van 1302. Sinds de opening kwamen er reeds 85.000 bezoekers langs. De Sint-Rochuskerk werd dan weer verkocht aan een private investeerder die er een kunstcollectie in onder bracht die hij nu af en toe open stelt voor de ruime omgeving. In Aalbeken toverden we de Sint-Corneliuskerk om in een ontmoetingscentrum waar ook de koren en de harmonie kunnen oefenen. En de Sint-Audomaruskerk in Bissegem wordt deels ingericht als buurtbibliotheek en ontmoetingsruimte. Ook de komende legislatuur maken we een Kerkenplan 3.0 op waarbij we gaan kijken welke kerken nood hebben aan activering en hun centrumpositie kunnen gebruiken om wijken en buurten nieuwe functies te geven. De Sint-Elisabethkerk heeft bv. een uitzonderlijke akoestiek. We onderzoeken in het kader van het kerkenplan en de behoefte aan culturele infrastructuur of de kerk niet verder kan ingericht worden als een muziekkerk waar harmoniën en koren een eigen plek krijgen. We geven het plein ook een groenere aanblik en behouden de parking.

  2. Naast een kerkenplan wordt het ook tijd voor een Kloosterplan. Onze stad heeft een aantal kloosters die in de komende jaren leeg zullen komen te staan. Aan de hand van een Kloosterplan gaan we samen met de nog bestaande kloostergemeenschappen en de buurt op zoek naar waardevolle, toekomstige invullingen. Zo onderzoeken we de komende jaren de herontwikkeling van de site Groeningeheem in relatie tot het klooster Passionisten en Jeugdherberg.