NIEUWE STAD

Een stad leeft. Een stad is nooit af. Een stad evolueert. Een stad groeit.


Stadsvernieuwingsprojecten zijn de motor van een steeds betere stad. De stadsvernieuwing mag niet stilvallen. Stilstaan is achteruitgaan.


Daarom blijven we fors investeren in stadsontwikkeling en in de kwaliteit van de publieke ruimte. Parken en pleinen zijn de tuinen van de inwoners-stadsmens.


Naast de gekende aantrekkingspolen zoals de Leieboorden en het Historisch Kortrijk zijn er nog tal van ‘magneten' in volle ontwikkeling. De Noord-Zuid-as zal Hoog Kortrijk met het station verbinden. Het Buda-eiland heeft veel potentieel op het vlak van cultuur, natuur, bewoning en ondernemerschap. Landmarck moet de stadsuitbreiding van de toekomst worden op basis van hoge duurzaamheidsambities.


Het zijn aantrekkingspolen van de stad van morgen. Het is een boeiende uitdaging om te beslissen waar we al of niet nog bouwen. Bouwen blijft noodzakelijk om te zorgen voor een kwalitatief en betaalbaar aanbod. Dit doen we door te verdichten op de juiste locaties. Net zoals het belangrijk is te zorgen voor voldoende open ruimte.


Het beleidsplan ruimte verankert deze keuzes en ambities voor de komende 20 jaar.


Meer stad, meer open ruimte, hoeft geen contradictie te zijn.



Grote stadsvernieuwing

 

  1. De Grote Markt werd in 2000 heraangelegd door Bernardo Secchi met aandacht voor aparte pleinen en leefruimtes. Vandaag hebben we nood aan een groene, eengemaakte Grote Markt. We maken van de markt terug één groot plein, met meer bloemen en bomen langs de wandellijnen en centrale ruimte in het midden voor terrassen en evenementen met groen en waterelementen. De straat langs de kant van de Damier wordt woonerf en we zorgen voor een gelijk niveau van voetpad tot Grote Markt, waardoor er meer ruimte is voor terrassen langs deze schaduwkant. We denken verder aan een fontein zoals in Bordeaux waar de kinderen door kunnen lopen en waarop je nog altijd een markt kunt organiseren. Zo maakt de groene Grote Markt de verbinding in de Groene Gordel tussen de verlaagde Leieboorden en de Kortrijkse Ramblas.

  2. De as van de Graanmarkt tot de Casinotuin toveren we om in een Kortrijkse Ramblas. Door het verkeer langs de kant van het oude postgebouw te leiden, kunnen we de Grote Markt doen overlopen in een wandelboulevard met afscheiden verkeer en met ruimte voor terrassen, bomen en speel- en waterelementen.

  3. De Verlaagde Handelskaai wordt de 3e fase van de heraanleg van de Leieboorden, van de Kasteelbrug tot aan café Balthazar. Daarmee trekken we de vergroening van de Leieboorden door tot aan Kortrijk Weide en sluiten zo een deel van de Groene Gordel. Ter hoogte van de Budatip en het bootel Ahoi wordt in deze fase een kleine jachthaven aangelegd voor pleziervaart en watertoerisme. Ook watersporten op de stedelijke Leiearm zijn een troef. Tussen de Leiestraat en de Budastraat komt een nieuwe Leiebrug.

  4. Van de Noord-zuidas maken we een aantrekkelijke boulevard in plaats van een grijze invalsweg. De heraanleg van deze belangrijke as (Doorniksewijk-Doorniksesteenweg) met meer groen, performant openbaar vervoer en tal van private ontwikkelingen zorgt voor een vlotte en aangename verbinding tussen het station en Hoog Kortrijk. Over de heraanleg wordt een intens inspraakproces georganiseerd met de betrokken stakeholders.

  5. We leggen de Veemarkt opnieuw aan. We kijken hoe we (één van de) lifttorens kunnen vervangen zodat je opnieuw kan kijken van de ene kant van de markt naar de andere. We vervangen de troosteloze dolomiet en maken deze omgeving groener. We brengen duidelijkheid tussen de wandel- en fietspaden en leggen een nog mooiere omgeving voor terrassen aan. De Veemarkt wordt zo een belangrijke groene schakel tussen het nieuw aangelegde Groeningepark en het vergroende winkelwandelgebied.

  6. We maken van het Straatje een echt caféplein waarbij de voetpaden en het wegdek één vlak vormen en de hele ruimte gebruikt kan worden als terras.

  7. We bouwen verder aan de nieuwe stationsomgeving, met als sluitstuk de bouw van een nieuw stationsgebouw. Door onder de sporen een brede wandel en fietsdoorgang te maken en boven de sporen te werken met grote houten overkappingen, verbinden we het Stationsplein met de Minister Tacklaan.

  8. We vergroenen de Vlasmarkt: het gezelligste marktje van Kortrijk waar je vandaag Bar Futur vindt. De rijbaan wordt een woonerf waar enkel nog plaatselijk verkeer kan inrijden.

  9. Het RUP stadion bepaalt waar het ruimtelijk wenselijk is om een stadion in te plannen. We onderzoeken samen met clubs en investeerders de financiële haalbaarheid van zo’n project.

  10. Er wordt een verdichtingsoefening uitgetekend op de Xpo site met een aanvullend multifunctioneel programma dat tevens de basis zal vormen van de nieuwe concessie die ten laatste eind 2029 wordt hernieuwd. De economische slagkracht en toekomst van de beurssite staat hierbij centraal.

  11. We ontwerpen de plannen voor een nieuw stadspark op de oude reservatiestrook voor de R8 tussen de Doorniksesteenweg en de Maandagweg: Park R8. Aan de Doorniksesteenweg worden bezoekers sinds kort begroet door grote letters 'Kortrijk'.

  12. De heraanleg van Rollegemplaats werd in de vorige legislatuur uitgesteld omwille van de prioritaire aanpak van de waterproblematiek in de Rollegemkerkstraat. De komende jaren creëren we een nieuwe Rollegemplaats in overleg met de inwoners. We houden hierbij rekening met vergroening, voldoende parkeergelegenheid en veel terrasruimte.

  13. We leggen Bissegemplaats aan als sluitstuk van de stadsvernieuwing in Bissegem waarbij we de Driekerkenstraat, de vernieuwde kerk, de plaats en de doorsteek naar OC De Troubadour met elkaar verbinden. Het Minneke krijgt een bijzondere plaats in een nieuwe fontein op Bissegemplaats.

  14. De site De Meestere in het hart van Heule heeft al heel wat Heulse initiatieven mogen huisvesten. De site wacht momenteel op de reconversiemogelijkheden voor dit oud, industrieel gebouw. Gezien de ligging op wandelafstand van Heuleplaats en naast het Tinekesbos, staat de site een mooie toekomst te wachten. We bereiden een stadsvernieuwingsproject voor met het oog op een ‘Dak van Heule’ met ontmoetingsruimte, plaats voor sport, cultuur en dit in combinatie met het herstel van de Heulebeekvallei.

  15. Fase 1 van de heraanleg van de Bellegemsestraat (Bellegemplaats tot aan het Sportpad) is bijna klaar. Volgende legislatuur volgt fase 2 (van de Doornikserijksweg tot aan de Leuzestraat), fase 3 (van de Leuzestraat tot aan het sportbad) en fase 4 (het straatje tussen de Bellegemsestraat tot aan de Processiestraat).

  16. Samen met de regio blijven we ijveren voor een snelle voortgang van het complex project kanaal Bossuit-Kortrijk. Door dit kanaal bevaarbaar te maken voor grote schepen, halen we duizenden vrachtwagens van de E17 en creëren we nieuwe bedrijfsruimte voor heel wat bedrijven. Tussen het kanaal en de Leie moet daarvoor wel een nieuwe aansluiting komen. We waken erover dat de noodzakelijke onteigeningen beperkt zijn en de vergoedingen correct. Tegelijk maken we gebruik van deze grote werken om de aansluiting met de R8 en de verschillende verkeerspunten hier beter en veiliger te organiseren.

  17. Door het kiezen van een voorkeurtracé in het complex project kanaal Bossuit-Kortrijk, heeft de Vlaamse Overheid het oud kanaal tussen Abdijkaai, Vlaanderenkaai, Groeningekaai en Spinnerijkaai opnieuw vrijgegeven. Met het schrappen van dit rechtdoortracé komt de omgeving beschikbaar voor een stadsvernieuwingsproject. We kijken daarbij naar creëren van beleving langs het water met verlaagde boorden, zitpontons en terrassen. Dit stuk wordt sowieso een nieuwe zone voor watersporten en waterrecreatie. We onderzoeken hoe deze functies gecombineerd kunnen worden met het masterplan voor de site van het openluchtzwembad Abdijkaai waar gekeken wordt in de richting van het behoud van open zwemwater zoals in het Boekenbergpark in Deurne, in combinatie met een wellness, een camping of glamping en andere toeristische voorzieningen zoals een fietstoerismehub.

  18. LandMarck is een gebied van 15 hectare dat klaargemaakt wordt als nieuw stadsdeel van de toekomst.

  19. Het masterplan voor het Buda-eiland wordt gefinaliseerd met aandacht voor een sterk maatschappelijk programma op het kruispunt van wonen, cultuur, erfgoed, economie, onderwijs,... gekoppeld aan de economische en financiële haalbaarheid.

  20. In lijn met het beleidsplan Ruimte zetten we in op de stadsmagneten als plekken waar we de stad verder willen zien ontwikkelen en groeien.

  21. We overwegen om een nieuwe stadsontwikkelingspoot op te richten.

  22. We vervolledigen de groene Fiets- en wandelverbinding N50C en N328. We verwerven de nodige gronden om ook de verbinding Heulebeek met het speeldomein de Warande te kunnen realiseren.

  23. We herbestuderen het bijzonder plan van aanleg Kromme Olm (Vier Linden) in het kader van een goede ruimtelijke bestemming van het depot in relatie tot de aanpalende wijken.

 

Kleine stads- en wijkvernieuwing

 

  1. Straten die alleen nog maar bestaan uit beton en tegels zijn niet meer van deze tijd. Daarom willen we meer Tuinstraten in Kortrijk. Straten met overwegend bomen en groen zijn zoveel aangenamer en zorgen voor betere waterdoorlating en meer verkoeling gedurende een hittegolf. Bovendien doet groen in de directe omgeving van je woning, de waarde van de woning stijgen met 4-15%. In overleg met de buurtbewoners kijken we waar dit groen kan komen zonder te raken aan noodzakelijke parkeerplaatsen. We kijken nu al naar de Broeders van Dalestraat (Marke).

  2. We doen hetzelfde met betonnen pleintjes in de stad en maken een pleinenplan. Waar mogelijk creëren we nieuwe, kleine stadsparkjes zoals aan het Sint-Michielsplein. In een stadsparkje voorzien we altijd bankjes voor de senioren, een kleine hondenweide en een speeltuig voor de kinderen. We houden altijd rekening met de nood aan parking. We kijken nu al naar de volgende pleintjes:
    1. Broeders Van Daleplein, het kruispunt van de Rode Dreef, Poortersstraat, Van Belleghemdreef, Broeders van Dalestraat
    2. (een deel van het) Louis Robbeplein (Kortrijk)
    3. (een deel van het) Olympiadeplein (Marke)

  3. We willen 10 nieuwe waterpartijen in de stad en in de deelgemeenten. Fonteinen en drinkfonteintjes zorgen voor verkoeling, kunnen een leuk speelelement voor kinderen zijn en bieden ook een welkome bron van drinkwater voor vogels en andere dieren tijdens een hittegolf. We kijken daarvoor naar de centrale pleinen. Zo denken we eraan om het Minneke in Bissegem te verwerken in een fontein en wie weet kan er ook in Bellegem een fontein komen die verwijst naar de werkzaamheden van de brouwerij.

  4. We willen van ingebuisde beken terug open water maken waar mogelijk. Beken die onder de grond lopen in een buis hebben een beperkte afvoer. Bij veel neerslag kan dit leiden tot overbelasting met overstromingen als gevolg. Daarnaast blijven de buizen in de grond niet eeuwig intact: er komen gaten in die verzakkingen aan de oppervlakte veroorzaken. Door de beken terug in open profiel te leggen, is er meer ruimte voor het water in beek. Het niveau van de beek past zich aan de afvoer aan, zonder obstructies. Het water in een open waterloop kan bovendien langer vastgehouden worden, wat van pas kan komen bij mogelijke droogte. Zo creëren we ook nieuwe plekjes aan het water in de stad. In de wijk Lange Munte loopt bijvoorbeeld de Pluimbeek ondergronds van aan Vlasakker tot in de nieuwe wijk Langwater. Langs verschillende wandelpaden en in het park aan OC Lange Munte zouden we de beek terug open kunnen leggen en zelfs een nieuwe vijver creëren in het park. Dit alles heeft ook een belangrijke invloed op de watergevoeligheid van de wijk. Water dat open stroomt, kan gemakkelijker verdampen bij grote regenval waardoor er minder druk zit op de waterloop zelf.