ONDERNEMENDE STAD

Kortrijk is al eeuwenlang bekend als een stad van handel en nijverheid. Dit ondernemerschap wordt historisch benadrukt in Texture, waar damast en vlas een belangrijke rol spelen in onze geschiedenis. De bijnaam van Kortrijk, het Texas van Vlaanderen, onderstreept dit. Ondernemers brengen welvaart en welzijn naar Kortrijk, waardoor de stad een belangrijke partner is.


Duurzaam ondernemerschap is de sleutel tot de toekomst. Onderwijs en ondernemers kunnen samen innovatieve oplossingen vinden voor complexe stedelijke vraagstukken. Met onze kennisinstellingen hebben we een waardevolle bron om verder te innoveren.

Als partner van ondernemers willen we ruimte creëren en bureaucratie verminderen. Voor ons sterke KMO-weefsel op bedrijventerreinen willen we een toegankelijke stad zijn, die administratieve processen vereenvoudigt. Een innovatieve digitale vergunning is de oplossing.

Winkelen in de stad en deelgemeenten verdient specifieke aandacht. Leegstand aanpakken en omzetten naar ondernemingen, diensten of zelfs woonruimte zal de winkelervaring verbeteren. Een regelgevend kader dat niet-kwalitatief winkelaanbod beperkt, is noodzakelijk. Voor retailers moeten beleving en parkeren hand in hand gaan.

Hoe we dit aanpakken? Dat lees je in de concrete punten hieronder.

 

Handelaars

 

  1. We zorgen voor meer beleving in ons winkelwandelgebied en dat er elk weekend iets te doen is in de stad. E-commerce gaat over snel en efficiënt shoppen, maar wij willen inzetten op slow shopping waarbij shoppen een hele beleving wordt. Dan wordt shoppen meer dan iets functioneeerl Op die manier stimuleren we slow shoppen in de binnenstad tegenover e-commerce bij de mensen thuis, en zorgen we ervoor dat de mensen buiten komen en elkaar ontmoeten.

  2. Om shoppen in de stad op rustige dagen te stimuleren, kijken we of we onze ondergrondse parkings op een kalme weekdag gratis kunnen maken tussen 09:00 uur en 21:00 uur. En of dat een positief effect heeft op de binnenstad.

  3. Om de 2-3 jaar organiseren we de RetailHunt. Daarop nodigen we vertegenwoordigers van in Kortrijk ontbrekende grote winkels en merken uit om de stad beter te leren kennen. We geven hun een rondleiding en een toelichting met cijfers en statistieken over hoe aantrekkelijk de stad wel niet is om in te investeren. Zo trekken we nog meer winkels naar Kortrijk, want winkels trekken winkels en shoppers aan.

  4. We willen onze horeca nóg kindvriendelijker maken. We brengen de verschillende horecaclusters in kaart en proberen een speeltuin op horecamaat in de directe nabijheid te hebben zodat ouders zorgeloos een terrasje kunnen doen in Kortrijk met zicht op de kinderen. Niet alle plaatsen zijn geschikt voor een speeltuin en ook in de winter vormt dat een probleem. In samenwerking met de hogescholen van Kortrijk ontwikkelen we daarom een Kortrijkse game die de kinderen op restaurant op een iPad kunnen spelen. De game pakt hen mee doorheen verschillende levels op verschilden Kortrijkse bekende plaatsen.

  5. Kortrijk kent heel wat wijnhandels en vooral wijnliefhebbers. Wist je dat er zelfs een Kortrijkse wijn is? Naast het culinair festival Talloor en het bierfestival Zythos organiseren we daarom een echte wijnbeurs- en proeverij: Tannine.

  6. De stad onderhandelde recent met Batopin over de komst van een bankautomaat in Bissegem. In een deelgemeente met meer dan 5000 inwoners is dat maar terecht. We waken erover dat er ook in de toekomst voldoende bankautomaten zijn in het centrum van de stad en in de deelgemeenten, zoals het toekomstig cashpunt aan de kerk in Bellegem.

  7. We willen dat handelaars en ondernemers voor al hun vragen terecht kunnen in een eengemaakt ondernemingsloket. Of het nu gaat over terrassen, uitbatingsvergunningen, brandveiligheidsattesten of bouwvergunningen. We onderzoeken hoe we dit het best kunnen organiseren binnen de werking van 1777 enerzijds en deze van dienst economie anderzijds. Op die manier vereenvoudigen we het aanspreekpunt van de ondernemer. Op termijn zal ook Virtuele Assistent heel wat vragen en formulieren voor bezoeker kunnen invullen.

  8. De muziekinstallatie in het winkelwandelgebied is toe aan een update. We zorgen voor betere playlists die het nieuwe, groenere winkelwandelgebied extra gezellig maken.

  9. Design in shops was een actie uit 2019 waarbij Designregio Kortrijk 40 Kortrijkse handels- en horecazaken koppelde aan 40 designers en een premie gaf van € 5000 om de winkel te vernieuwen of te herinrichten. De bedoeling was om de creativiteit van de designers te koppelen aan bestaande winkels om hen zo nieuwe inzichten en verrassende ideeën te geven. De actie was een succes en de nieuwe etalages of winkels werden op zich een bezoekje waard en trokken zo heel wat bezoekers. We werken ook nu weer zo’n formule uit.

 

Markt

 

  1. We stimuleren de korte keten in onze stad. Op de maandagmarkt en de markten in de deelgemeenten voorzien we daarom een vaste Kortrijk-marktstand waar lokale handelaars, brouwers, landbouwers en ambachtslieden hun lokale producten aan de man kunnen brengen. Zo leren bezoekers van de maandagmarkt ook lokale producten beter kennen.

 

Ondernemers

 

  1. Samen met de nieuwe CEO schrijven we het volgende hoofdstuk van Hangar K. We zetten nu in op EdTech en GameTech. We onderzoeken in welke mate we kunnen uitbreiden naar andere sectoren zoals bv. HealthTech in samenwerking met de expertise uit onze streek. Denk aan het AZ Groeninge dat zelf al heel wat ervaring heeft met medische startups in The Greenhouse, denk aan Barco dat gespecialiseerd is in medische beeldvorming en aan onze universiteiten en hogescholen die heel wat medische opleidingen aanbieden. Hangar K heeft ook een nieuwe visie over waar het naartoe moet tegen 2030. Deze visie houdt ook een fysieke reorganisatie in van het gebouw. We ondersteunen hun visie op Hangar K 2030 en begeleiden hen in deze fysieke reorganisatie.

  2. Afgestudeerde studenten hebben niet alleen een plek nodig om te wonen, ze zoeken ook ruimte om te ondernemen. We gaan onze leegstaande panden nog ruimer inzetten als tijdelijke winkelruimte, maar trekken Kortrijk Zaait open naar tijdelijke kantoorruimtes en atelierruimtes. Veel afgestudeerden hebben niet veel meer nodig dan een kleine ruimte in de stad waar ze met hun laptop of gereedschap van start kunnen gaan. Van Hangar K ga je zo naar Pand K.

  3. We onderzoeken of er nood is aan een uitgebreidere atelierruimte waar jonge makers en afgestudeerde schrijnwerkers, metaalbewerkers of juweliers gebruik kunnen maken van gedeeld gereedschap (werktuigen, lasinstallatie,…) en machines (zaagmachine, 3D-printer,…) om van start te gaan met een eerste onderneming. Een dergelijke Atelier K onder de hoede van Hangar K zou een plaats kunnen hebben op de site Van Marcke.

  4. Kortrijk heeft 16.000 studenten en die maken dat de stad leeft. De uitdaging is om die studenten ook hier te houden. Daarom zetten we in op aangepast woonpatrimonium én op het stimuleren van ondernemerschap. Via Hangar K stimuleren we jong ondernemerschap door een starterspremie van € 5000 te voorzien voor student-ondernemers die hun eerste jaar in Kortrijk doorkomen.

  5. We voeren een nieuw systeem in om startende ondernemingen zuurstof te geven. We onderzoeken of we starters in de stad de eerste 2 jaar een terugbetaling kunnen doen van hun onroerende voorheffing.

  6. Bij de (her)aanleg van industrieterreinen kijken we naar interessante ruimtelijke win-wins. Een industrieterrein is overdag druk bezet, maar 's avonds verlaten. De combinatie met een dancing of een evenementenplein kan zorgen voor gemeenschappelijke voordelen: veel parkeermogelijkheden 's avonds, meer nachtelijke sociale controle, geen geluidsoverlast want geen onmiddellijke buren, en interessante uitgaansmogelijkheden voor wie laat blijft werken.

  7. We koppelen jonge, startende ondernemers die dat willen aan een Kortrijkse gevestigde ondernemer zodat ze bij die persoon terecht kunnen voor advies. Tijdens de Bedrijvencontactdagen organiseren we overdag sessies rond start-ups, ondernemen en bieden we jonge talenten de kans om hun ideeën te pitchen.

  8. Kortrijk is de gamingstad van Vlaanderen en België. We hebben de beste game development opleiding ter wereld, massa’s talent dat van de banken stroomt, UNWRAP, FTI en boeiende start-ups in Hangar K rond EdTech en GameTech. We zetten als stad daarom in op het versterken van dit ecosysteem en onze naam als gamingstad. We stellen een voltijdse verbindingspersoon aan die helpt om dit ecosysteem verder uit te bouwen vanuit Flanders Game Hub en Hangar K.

  9. We ondersteuen het International House West Flanders dat buitenlandse studenten en werknemers één loket wil aanbieden voor al hun vragen en zoektochten. We zorgen voor een goede link met de stadsdiensten zodat we het International House snel en volledig kunnen helpen.

 

Werken

 

  1. We zorgen voor een Kortrijkse jobbeurs voor iedereen. De Kortrijkse Jobhappening is een terugkerende jobbeurs in Kortrijk Xpo in samenwerking met Howest, KU Leuven, UGent en Vives waar studenten kennis kunnen maken lokale bedrijven. Samen met de bedrijven uit de regio, VDAB en dienst werk & activering breiden we die goeie werking uit tot een jobbeurs waar we werkzoekenden en werkgevers in de streek met elkaar matchen.

 

 

Handel met de stad

 

  1. We voeren net als de Vlaamse regering, een gemeentelijke reglement in rond the right to challenge. Dat houdt in dat als een buurt, een vereniging of een particulier denkt dat hij of zij een gemeentelijke taak beter, slimmer of goedkoper kan uitvoeren, de stad zich engageert om een goede businesscase ook een kans te geven. Bv. een deel van het groenonderhoud overnemen: als een buurt kan aantonen dat ze dit beter en/of goedkoper kan, dan doen we dit ook.

  2. De regelgeving rond overheidsopdrachten is gemaakt om vriendjespolitiek tegen te gaan en de markt ten volle te laten spelen bij het opvragen van offertes. Alleen is het platform eProcurement van de overheid geen eenvoudig platform en veel lokale handelaars haken af omwille van de bijkomende administratie. Dat is jammer, want vaak is de lokale productie op zich al een goedkoper of duurzamer alternatief voor levering. Lokale handelaars zouden zich ook kunnen verenigen om aan grotere opdrachten te kunnen meewerken. Om dit alles te faciliteren, organiseren we daarom tweemaal per jaar een info-avond 'zaken doen met de stad Kortrijk' en stellen een vast aanspreekpunt aankopen bij de stad, die losstaat van de details van de aanbesteding, maar die lokale handelaars wel kan helpen met het indienen van een offerte.

  3. In 2022 kreeg Kortrijk de prijs ‘KMO vriendelijkste bouwgemeente van Vlaanderen’ van de Bouwunie omdat we grote opdrachten vaker opsplitsen in kleinere deelbestekken waar ook kleinere KMO’s aan kunnen deelnemen. Waar mogelijk trekken we die manier van werken door in onze bestekken.

  4. Op basis van de kruispuntbank van ondernemingen, brengen we alle lokale ondernemers onder in een categorie. Elke keer de stad een aanbesteding uitschrijft, wordt een uitnodiging per mail gestuurd naar de hele mailinglist van die categorie. De lijst krijgt elk jaar een update en mensen mogen zich altijd uitschrijven.

  5. We voeren een duurzaamheidscriterium in bij de beoordeling van alle gunningen. Als een Kortrijkse aanbieder net niet de beste stukprijs heeft, maar zijn goederen wel niet kilometers moet verplaatsen over Vlaamse wegen zoals een Antwerpse aanbieder, en daardoor zorgt voor minder CO2, dan mag dat mee in rekening gebracht worden voor het beoordelen van de gunning.