VEILIGE STAD

De veiligheid van de Kortrijkzanen is een absolute topprioriteit voor Team Burgemeester Stadslijst Kortrijk. De afgelopen jaren is stevig geïnvesteerd in de politie. Eind 2018 nam de politiezone VLAS hun nieuwe politiegebouw van 36 miljoen euro in gebruik aan de Driehofsteden. Het korps werd uitgebreid van 241 naar 271 politieagenten. En er werd meer dan 3 miljoen euro geïnvesteerd in veiligheidscamera’s. Meer dan 200 camera’s ondersteunen onze politie vandaag bij de handhaving van de veiligheid in onze stad. Het cameranetwerk werd stap per stap uitgebouwd. Niet met de natte vinger, maar gesteund op statistieken. Camera's werden weldoordacht geplaatst op plekken waar ze nodig zijn zoals in de stationsomgeving of het winkelwandelgebied of ANPR-camera's langs de invalswegen.

 

Die investeringen – en het uitstekende werk van onze politiemannen en -vrouwen - laten zich voelen in de criminaliteitscijfers. De afgelopen 12 jaar daalde de criminaliteit in onze stad. Het aantal woninginbraken in Kortrijk daalde met 40%. De autodiefstallen met 35%. De ramkraken en homejackings uit Frankrijk zijn gelukkig fel verminderd. Andere criminaliteit gaat jammer genoeg in stijgende lijn, zoals online oplichting of diefstal van elektrische fietsen en e-steps. Het aantal drugsfeiten blijft stabiel.

 

Nog belangrijker is dat de ophelderingsgraad van misdrijven sterk gestegen is. Waar in 2012 een vierde van de feiten werd opgehelderd, is dat nu de helft. Deze oplossingsgraad ligt boven het provinciale en nationale gemiddelde.

 

Kortom, Kortrijk is een veilige stad om te wonen, te werken of om te bezoeken. Maar de samenleving en ook de criminaliteit evolueren constant. We kennen de problemen waarmee Kortrijk vandaag geconfronteerd wordt. Daarom gaan we de volgende zes jaar nog meer investeren in onze politie, brandweer en preventie. Iedereen moet zich hier veilig voelen.

 

Politiezone VLAS is ook een aantrekkelijke zone, een zone waar veel mensen willen voor werken. Voor elke vacature staan gekwalificeerde agenten in de rij. We breiden het politiekorps verder uit naar 300 agenten voor meer interventieploegen, flexteams (ploegen die constant kunnen worden ingezet en vrijgemaakt om criminaliteitsfenomenen die opduiken te bestrijden) en wijkagenten. Daarvoor gebruiken we onder meer de inkomsten uit GAS5 – boetes uit flitspalen en trajectcontroles. 

 

We verhogen de aanwezigheid van de politie op overlastgevoelige plaatsen, zoals de stationsomgeving. Om nóg sneller te kunnen reageren op geweldsincidenten en diefstallen, gebruikt de politie een speciaal uitgerust politievoertuig dat ingezet wordt als commandopost. Daar kunnen criminelen en amokmakers gefouilleerd, verhoord en aangehouden worden. Deze mobiele commandopost werd sinds 1 september ingezet in de stationsomgeving en had er onmiddellijk resultaat.

 

Door onze ligging dicht bij de Franse grens is onze stad vaker dan gewenst het doelwit van criminelen uit Noord-Frankrijk, vaak illegalen. We zorgen ervoor dat die sneller opgesloten én uitgewezen worden. Daarvoor maken we goede afspraken met de Dienst Vreemdelingenzaken.

 

Een fenomeen dat meer en meer de kop opsteekt, zijn criminele jongerenbendes. Met leeftijden die steeds jonger zijn. Het gaat dan vaak om allochtone amokmakers die de stationsomgeving en bepaalde schoolomgevingen onveilig maken. Dit kan je enkel bestrijden met een aanpak van preventie, controle en repressie. 

Dit betekent dat dat er meer activiteiten worden ontwikkeld om die jongeren van de straat te halen, dat jongeren worden aangesproken op hun gedrag door actieve jeugddiensten die ter plaatse gaan, dat er sterk wordt toegezien op spijbelgedrag, dat ouders op hun verantwoordelijkheid worden aangesproken en dat er ook naar gehandeld wordt en dat finaliter crimineel gedrag kordaat wordt aangepakt. 

In september 2024  hebben we daarom de minimumleeftijd voor het krijgen van een GAS-boete van 16 jaar naar 14 jaar. Waar mogelijk zetten we telkens in op werkstraffen op maat van de overlast die de jongeren moeten uitvoeren, in plaats van op geldelijke boetes die vooral de ouders treffen. Samen met justitie hebben we een project uitgewerkt waarbij jonge amokmakers gemeenschapsdienst moeten doen, hun schade betalen en therapie volgen.

 

Een buurt kan snel onveilig worden als er niet tijdig wordt ingegrepen. Wanneer er meer nodig is dan patrouilles, zetten we een buurt onder verscherpt toezicht met zerotolerantie. Dat betekent identiteitscontroles, cameratoezicht, politie-aanwezigheid en systematische politiecontroles van verdachte personen, handelszaken en panden. 

 

Het volledig Kortrijks grondgebied afdekken met vaste camera's is niet proportioneel en niet wenselijk. Sommige criminaliteit zoals vandalisme of drugsdealen verplaatst zich ook gemakkelijk. We vullen de blinde vlekken in het cameranetwerk op met mobiele camerasystemen. Drie jaar geleden kochten we zo’n eerste mobiel camerasysteem. En met resultaat, de politie kan er sneller en efficiënter mee optreden tegen tijdelijke criminaliteit en overlast. Ook tijdens grote evenementen bieden ze een meerwaarde voor de politie die zo de situatie kan monitoren en sneller en gerichter kan optreden bij problemen. We ondersteunen de politie met 5 mobiele camerasystemen die overal in de stad en deelgemeenten kunnen worden ingezet.

 

In de aanpak van overlast ondersteunen we de politie met de stadswachten van het stedelijk preventieteam. Zij leveren vandaag al uitstekend werk in de preventieve strijd tegen criminaliteit. Ze doen veel meer dan fietsen labelen, zo geven ze tips om inbraken tegen te gaan, doen acties tegen pesten op scholen of informeren ouders over wat zij moeten doen wanneer ze vermoeden dat hun kind drugs gebruikt. We geven onze stadswachten meer slagkracht zodat ze niet enkel preventief optreden, maar ook effectief kunnen sanctioneren met een GAS-boete wanneer ze overlast vaststellen.

 

De succesvolle werking van onze hulpverleningszone Fluvia is een toonbeeld van hoe regionale samenwerking levens kan redden. Het is van vitaal belang om te blijven investeren in onze brandweer zodat zij hun werk op het hoogste niveau kunnen blijven uitvoeren. De post van van Marke kreeg vorig jaar een nieuw gebouw op de site Bramier in Lauwe. Tegen 2027 komt er ook een gloednieuwe hoofdkazerne op Evolis. Het wordt een state-of-the-art gebouw van 20 miljoen euro dat 180 mensen zal huisvesten. Ook de brandweermannen van post Waterven (Heule-Bissegem) krijgen een nieuwe kazerne op de plaats van het vroegere VTI in Gullegem.

 

Politie

 

  1. De stationsomgeving en het straatje zijn twee overlastgevoelige plaatsen die dicht op elkaar aansluiten. Ons station is één van de grootste stations van Vlaanderen met druk pendelverkeer van ‘s avonds laat tot ‘s morgens vroeg. Ook de verbindingen met Moeskroen en Lille zorgen voor grensoverschrijdend verkeer van mensen en goederen. Het straatje is dan weer dé uitgaansbuurt van de stad en een drukke verbindingsweg tussen station en centrum. Om hier nog sneller te kunnen reageren op overlast en diefstal, voorzien we in een permanente politie-aanwezigheid van waaruit vaste patrouilles snel en frequent de omgeving kunnen controleren.

  2. Overlastplegers verleggen zich als er ergens teveel politie is. We kunnen niet overal voorzien in een permanente politie-aanwezigheid, maar we kunnen de ogen van de politiezone wel uitbreiden. In het centrum onderhouden we het vaste cameranetwerk. Daarnaast zetten we meer en meer in op mobiele camerapalen die de politie kan installeren bij meldingen of tekenen van overlast. We willen evolueren naar 10 mobiele camerapalen in de zone. Zo kunnen we ook snel (tijdelijk) actie ondernemen in woonwijken met een probleem of op plekken met minder sociale controle.

  3. Wie de veiligheid wil aanpakken in onze stad, kan er niet om heen: we hebben ook meer mensen nodig op straat. Op vandaag hanteert de politiezone Vlas nog steeds de oude norm van 271 agenten. Maar Kortrijk is een snel groeiende stad, met ondertussen meer dan 80.000 inwoners. Het is tijd om die norm te herbekijken. De voorbije legislatuur werd al een inhaalbeweging georganiseerd met tientallen aanwervingen. Volgende legislatuur moet het korps groeien naar 300 agenten waaronder zeker meer wijkagenten en meer specialisten inzake cybercriminaliteit.

  4. Een buurt kan snel onveilig worden als er niet tijdig wordt ingegrepen. Wanneer we zien dat er meer nodig is dan een patrouille, zetten we een buurt onder verscherpt toezicht met zerotolerantie. Dat betekent identiteitscontroles, cameratoezicht, politie-aanwezigheid en systematische politiecontroles van verdachte handelszaken en panden.

  5. Politie moet bereikbaar en beschikbaar zijn. Je kan niet verwachten dat iedereen aangifte gaat doen aan het politiekantoor. Aangifte doen bij de politie is bovendien nog te vaak een tijdrovende en frustrerende bezigheid. Dat maakt dat heel veel mensen voor kleine zaken nooit een aangifte doen. We maken aangifte doen gemakkelijker:
    1. We vertrekken vanuit een digitale online standaardaangifte. We zorgen dat zo’n digitale aangifte ook kan vanuit het stadhuis voor mensen die graag wat hulp krijgen.
    2. Indien nodig, kan de aangifte aangevuld worden door een Microsoft Teams-interview met een agent.
    3. Wanneer dat niet mogelijk is, of er nog steeds nood is aan meer informatie, komt een agent bij jou thuis langs.
    4. Enkel wanneer dit alles omwille van technische vereisten niet anders kan, is een afspraak in het commissariaat nog nodig.

  6. Naast de mogelijkheid tot digitale aangifte, breiden we ook de mogelijkheid tot digitale melding Dat kan je nu al telefonisch doen via 1701. We willen dat je ook via WhatsApp meldingen kunt doen naar het nummer 1701. Deze meldingen worden ter info toegevoegd aan relevante dossiers.

  7. Agenten zijn in de eerste plaats doeners. Op vandaag verliezen ze echter veel tijd met het uitschrijven van PV's en verslagen. Tijd die ze niet kunnen doorbrengen op straat of op patrouille. We voorzien daarom in opleidingen en accounts Chat-GPT of Microsoft Pilot voor onze agenten. Chat-GPT heeft onmiddellijk een standaardtekst klaar die de agent dan kan verbeteren waar nodig. Op jaarbasis sparen we daarmee heel wat uren bureauwerk uit.

  8. Meer informeel contact tussen jongeren en politie is een must. Daarom pleiten we voor een project dat agenten in contact brengt met jongeren op een laagdrempelige manier. Zo kunnen er boksinitiaties of voetbalmatchen worden georganiseerd tussen jongeren en agenten. In Gent loopt een project ‘Op de vuist met onze jongeren’. Een heel mooi voorbeeld van hoe jongeren en agenten op een positieve manier met elkaar in contact kunnen komen. Sommige jongeren hebben een negatief beeld van de politie. Sport kan een verbindende factor zijn waardoor jongeren de mens achter de agent leren kennen. Omgekeerd kunnen de agenten op een positieve manier met de jongeren in contact komen. Dit zal het wederzijds respect ten goede komen.

 

Preventie & GAS

 

  1. Veiligheid is niet enkel een politioneel probleem. Crimineel of hinderlijk gedrag kan diepere oorzaken hebben. We maken daarom werk van maatschappelijke interventieteams per probleem. Dat zijn teams die de expertise bundelen van verschillende partners: de politie, team preventie, maar ook de sociale dienst van Stad Kortrijk, het CAW, het CLB voor schoolproblematieken en ook de school zelf.

  2. We zien meer en meer kleine criminaliteit en overlast gepleegd door jonge kinderen die door hun leeftijd in een soort straffeloze situatie belanden. Om ook hen en hun ouders te kunnen vatten, verlagen we de minimumleeftijd voor het krijgen van een GAS-boete van 16 jaar naar 14 jaar. Waar mogelijk zetten we telkens in op werkstraffen op maat van de overlast die de jongeren moeten uitvoeren, in plaats van op geldelijke boetes die vooral de ouders treffen.

  3. We maken een overlastkorps om asociaal gedrag aan te pakken. Een korps dat een oogje in het zeil houdt op plaatsen zoals het station en kordaat en snel ingrijpt als er sprake is van overlast. Ook tegenover jongeren. Onze gemeenschapswachten krijgen allemaal een opleiding om GAS-boetes uit te schrijven, zodat zij op het terrein ook sterker staan als zij mensen aanspreken.

  4. Er komen extra straathoekwerkers die op aangeven van de politie of de dienst veiligheid, de overlastplegers kunnen aanspreken en hen kunnen toeleiden naar sociale hulpverleners of naar de begeleiders van AjKo en vzw Oranjehuis.

  5. Door deze diensten samen te zetten, identificeren we ook sneller overlastplegers die in een integratietraject zitten of genieten van een leefloon, een sociale woning of andere sociale voordelen. Wie zich asociaal opstelt ten opzichte van de samenleving, verliest sociale voordelen.

 

Spijbelplan

 

  1. We stellen vast dat er nog altijd jongeren spijbelen en overdag rondhangen in de stad. Soms met verkeerde bedoelingen. Vaak zijn ook de ouders op de hoogte maar doen ze er niets aan. Zo zijn er verschillende ouders die nooit naar het oudercontact komen of terugbellen. Kinderen die teveel spijbelen kunnen echter hun schooltoeslag (een deel van het Groeipakket) verliezen. We responsabiliseren de ouders en de kinderen door actief op zoek te gaan naar problematisch spijbelgedrag. We trekken een lijst van alle in Kortrijk gedomiciliëerde kinderen met schoolplicht en leggen die naast de lijsten van de scholen in de streek. De kinderen die ontbreken krijgen een bezoek van de brugfiguren onderwijs en eventueel de wijkagent en worden aangemaand om naar school te gaan, zoniet legt de stad in overleg met het CLB het intrekken van de schooltoeslag voor aan het parket.

  2. De politie die schoolplichtige jongeren op straat vindt, voert deze naar de school waar ze zijn ingeschreven. Ook wanneer jongeren geschorst zijn, dient de school te voorzien in een studieruimte met toezicht tenzij anders afgesproken met de ouders. Als de jongere niet op school blijft, maakt de school hiervan een melding bij de stad en het CLB. Deze ongewettigde afwezigheden kunnen daarop aanleiding zijn tot het intrekken van de schooltoeslag.

  3. Wanneer leerlingen systematisch gebruik maken van een doktersbriefje om niet te moeten deelnemen aan gemeenschappelijke uitstappen van de klas, zwemlessen of andere activiteiten, dan maakt de school hiervan melding bij het CLB. Het CLB kan daarop beslissen om een controle-arts langs te sturen om te controleren of hier geen misbruik wordt gemaakt van het doktersbriefje. We kijken of we als stad kunnen helpen om dit soort misbruik tegen te gaan.

  4. In de opvoeding van een kind is overleg tussen de ouders en de school cruciaal. Maar de mogelijkheden van de school stoppen aan de schoolpoort. Zij kunnen niet actief op zoek gaan naar de ouders. De stad kan dat wel. Daarom vragen de brugfiguren onderwijs verschillende keren per jaar bij de scholen op welke ouders nooit naar het oudercontact komen of niet gecontacteerd kunnen worden. De brugfiguren gaan daarop langs samen met de wijkagent om duidelijk te maken dat het oudercontact belangrijk is. Ontvangen de ouders een leefloon of andere sociale voordelen, dan wordt duidelijk gemaakt dat er van hen engagement voor het oudercontact verwacht wordt, of dat dit anders kan meespelen bij de beoordeling van het leefloon in het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.

 

Verkeersveiligheid

 

  1. We willen dat kinderen en jongeren veilig met de fiets naar school of naar een feestje kunnen gaan. Daarom maken we werk van minstens één veilige fietsroute vanuit elke deelgemeente richting het centrum en tussen de deelgemeenten onderling met afgescheiden fietspaden, oversteekplaatsen met verkeerslichten en andere ingrepen zoals routes via trage wegen. We zorgen voor ook voor veilige fietsdoorsteken, zoals tussen de Hoefsmedenstraat en de Dottenijsestraat in Bellegem.

  2. Veel jongeren fietsen nog altijd zonder (een goedwerkend) licht in het donker. Als de politie hen controleert, komen allerlei smoesjes naar boven. Soms zijn hun excuses oprecht. De lichtjes zijn net stuk, gestolen of het was echt de eerste keer dat de jongere zijn lichtjes vergeten was. We zorgen ervoor dat politie beschikt over voldoende extra fietslichtjes zodat ze zelf kunnen inschatten wat het meest gepast is: een geldboete of een waarschuwing, maar sowieso ook een set fietslichtjes zodat de jongeren veilig verder kunnen. Zo bestraffen we niet enkel, maar helpen we ook. Stad Kortrijk bewijst dat het kan: dit jaar was er een actie waarbij 5.000 fietslichtjes werden uitgedeeld.

 

Brandweer

 

  1. We zetten als grootste stad in de hulpverleningszone Fluvia mee onze schouders onder een nieuwe hoofdkazerne op Evolis. Onze 67 beroeps- en 655 vrijwillige brandweermannen verdienen een moderne infrastructuur van waaruit ze kunnen waken over onze veiligheid. Het huidige ontwerp ging echter van een ontwerp van 19 miljoen naar een voorstel van 27 miljoen euro. In overleg met de architect kijken we nu hoe we tot een topkazerne kunnen komen zonder dat de gemeenten financieel in de problemen komen.

  2. Een terugkerende bezorgdheid van brandweer, hulpverleningsdiensten, huisartsen en zorgverstrekkers is de soms slechte zichtbaarheid van huisnummers in de stad. Nochtans cruciaal op momenten van dringende interventie. We maken werk van een grondige screening van onze straten en bekijken hoe we samen met de eigenaars tot duidelijk zichtbare huisnummers kunnen komen.